Aikuisliikunnan tuntikuvaukset

* Jos aloittelet liikuntaa tai sinulla on takana pidempi tauko liikunnasta, aloita tähdellä merkityistä tunneista

< tällä merkillä varustetut tunnit ovat rankkoja syketunteja, eivätkö sovi vasta-alkajille

 

Aamujumppa *

Kevyehkö perusjumppa. Availlaan kehoa uuteen päivään, jonka jälkeen tehdään helppoja lihaskuntoliikkeitä. Lopuksi lyhyt venyttely. Jumppavälineenä useimmiten keppi.
 

Cross Training <

Tehokas sykettä nostava ja isoja lihasryhmiä kuormittava kiertoharjoittelutyyppiinen tunti. Tunnilla tehdään myös kahvakuulilla. Sopii kaikille.

 

Flow Gymnastics

Flow Gymnastics eli tanssillinen voimistelu on perinteisen naisvoimistelun jalanjäljissä liikesarjoja ja virtaavaa koko vartalon liikettä sekä venyttelyitä. Mukana myös hyppelyitä ja lihaskuntoliikkeitä. Sopii uusille harrastajille sekä jo lajin kanssa tutuiksi tulleille.

 

Kahvakuula

Kahvakuulatreeni on monipuolista liikuntaa, jossa haasteet eivät lopu koskaan. Tunneilla treenataan lihaskestävyyttä ja voimaa sekä aktivoidaan kehon syviä lihaksia. Toiminnalliset harjoitteet harjaannuttavat lihasten yhteistyötä ja parantavat kehon koordinaatiota sekä tasapainoa. Tunti sopii naisille ja miehille, joille lihaskuntoharjoittelun perusteet ovat jo tuttuja. Tunti on tasoltaan haastava. Huom! Oma kahvakuula/kahvakuulat mukaan! Naiset: aloittelevat kahvakuulaharjoittelijat, 6-8 kg, edistyneet 10-12 kg. Miehet: aloittelevat kahvakuulaharjoittelijat ja kestävyyslajien harrastajat, 12-14 kg, edistyneet 16 kg ->.

 

Kehonhuolto *

Monipuolisesti kehoa huoltava tunti, jossa tehdään erilaisia harjoituksia lisäämään kehon liikkuvuutta, parantamaan tasapainoa, ryhtiä ja selän hyvinvointia. Apuna käytetään välillä keppiä, palloa tai foamroller rullaa.
 

Keppijumppa *

Kevyehkö jumppa, jossa ensin availlaan kehoa, verrytellään selkää ja hartioita sekä lämmitellään koko kehoa keppiä avuksi käyttäen. Sen jälkeen nostetaan hieman sykettä ja tehdään isoihin lihasryhmiin keskittyviä lihaskuntoliikkeitä, niin ikään kepin avulla. Lopuksi venytellään.
 

Kiertoharjoittelu *
Kaikille sopiva perinteinen kiertoharjoittelutunti, jossa edetään suorituspisteeltä toiselle. Kiertoharjoittelu kehittään sekä hapenottokykyä että lihaskuntoa. Liikkeistä annetaan eri variaatioita.

 

Kuntoa ja kehonhuoltoa *

Tunnin aluksi herättelemme kehoa joustoilla ja kevyillä venyttelyillä. Sitten kuormitamme hengitys-ja verenkiertoelimistöä reippailla askelluksilla ja koordinaatioharjoituksilla. Tunti sisältää myös tehokkaat monipuoliset lihaskuntoharjoitukset, nivelliikkuvuuksista huolehtimisen ja tasapainon harjoittamisen. Lopuksi palauttavaa venyttelyä. Meillä on myös mahdollisuus käyttää vaihtelevasti erilaisia voimisteluvälineitä tukemaan, virkistämään ja lisäkuormittamaan tunteja. Musiikki on liikkeitä tukevaa ja fiilistelevää. Tule mukaan iloiseen ryhmään, ilman suorituspaineita!

 

Kuntopiiri *

Lihaskuntoharjoittelua kuntopiirin muodossa eli vaihdetaan suorituspisteeltä toiselle. Tunnin alussa kevyt lämmittely, sitten itse harjoitus, lopussa lyhyet venyttelyt. Liikkeistä annetaan vaihtoehtoja ja huilitaukojakin pidetään, joten sopii hyvin monen tasoiselle kuntoilijalle.

 

Lavis ®

Lavis-lavatanssijumppa on helppo, hauska ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan kombinaatioon. Se on tanssillista liikkumista pääosin kotimaisen lavatanssimusiikin tahtiin. Tunnit koostuvat vaihdellen eri tanssilajeista mm. humppa, valssi, tango, cha cha, jenkka jne. Laviksessa et tarvitse paria etkä erityistä tanssitaustaa. Helppoja tanssiaskeleita, koreografioita ja jumppaliikkeitä!

 

Musikaaliset & Leidit

Luvassa on tanssia, voimistelua, rytmittelyä ja akrobatiaa. Pääpaino on vaihteleviin musiikkeihin harjoiteltavilla koreografioilla, joten säännöllinen osallistuminen on toivottavaa.
Ryhmä sopii sekä aloittelijoille että tanssi- tai voimistelutaustaa omaaville. Vaikka koreografiat tarjoavat myös haastetta, tärkeintä on kuitenkin innostus, heittäytyminen ja hauskanpito.

 

Patteriharjoittelu

Lihaskuntotunti, jossa liikkeet tehdään pattereissa. Jokainen patteri sisältää 3-5 liikettä, joita tehdään 2-4 kierrosta hyvin lyhyin huilitauoin. Sitten siirrytään seuraavaan liikepatteriin. Ideana on, että jokaisen patterin sisällä liikkeet tehdään kaukana toisistaan sijaitseville lihasryhmille (esim. kyykky, hauiskääntö, vatsarutistus).

 

Perjantaijumppa *

Arkiviikon lopetukseen perusjumppa. Kun enää ei jaksaisi mitään, eikä oikein huvittaisikaan, tule sittenkin alkuillan salivuorolle! Sopii kenelle vaan, sillä itse voit rutistaa lisää tehoja tai himmata menoa.

 

Pilates *

Pilates on kehonhallintatekniikka, joka vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Oikean suoritustekniikan ja hengitystekniikan avulla tehdyt liikkeet harjoittavat ennen kaikkea syviä vatsa- ja selkälihaksia ja huoltavat selkää. Pilatestunnillamme harjoitellaan klassisen pilateksen liikesarjaa sekä siihen valmistavia liikkeitä. Tunti sopii niin vasta-alloittelijalle kuin kokeneemmallekin pilatesharjoittelijalle, mutta ei raskaana oleville.

 

RVP (Reisi-vatsa-pakara) <

Reipas ja tehokas lihaskuntojumppa, jossa keskitytään vahvistamaan reisi-, vatsa- ja pakaralihaksia.

 

Säpikkäät

Hikeä pintaan ja hymyä suupieleen! Venyttelyä, lihaskuntoa, rytmiä, tanssia, välineliikuntaa, pelejä ja leikkejä. Yhdessä liikkumista aikuisille ja nuorille, joilla on jokin vamma (esim. kehitysvamma), liikuntarajoite, liikunnan aloittamisen arkuus tai ei ole mitään erityistä. Liikumme kaikki oman kunnon mukaan keventäen tai tehoja lisäten, toisiamme tsempaten. Olemme myös vuosittain esiintyneet halukkaiden kanssa seuran liikuntanäytöksessä. Tunneille tarvitset sisäliikuntavaatteet ja -kengät sekä juomapullon.

 

Tabata <

Tabata on japanilaisen valmentajan Izumi Tabatan kehittämä intervallitreeni, jossa liikkeitä suoritetaan maksimaalisella teholla 20 sekuntia, jonka jälkeen levätään 10 sekuntia. Yhtä liikettä (tai vaihtoehtoisesti kahta eri liikettä vuorotellen) tehdään tällä tyylillä neljä minuuttia, eli yhteensä kahdeksan 20 sekunnin settiä.  Tunnilla teemme hyvän alkulämmittelyn, jonka jälkeen neljä neljän minuutin tabataa ja lopuksi jäähdytellään. Kokonaisuudessaan treeni kestää siis vain noin 35-40 minuuttia. Tabatan liikkeet ovat koko kehoa kuormittavia yleisliikkeitä. Tabata-harjoittelu vaatii hyvän pohjakunnon, eikä näin ollen sovi aloittelijoille tai heti liikuntatauon jälkeen.

 

Vesijumppa *

Vesijumppa on tehokas tunti, jossa nostetaan sykettä ja käydään lihasryhmät läpi helpoilla ja tehokkailla liikkeillä. Sopii kaikille.

 

Virkisty ja liiku! *

Tunti sisältää kehon kuormittamista kokonaisvaltaisesti, tasapainon, koordinaation ja motoristen taitojen harjoittamista monipuolisesti. Kehonhuoltoa venyttäen ja vanuttaen. Iloa ja virkistystä keskipäivään! Teemme harjoituksia seisten, istuen ja myös lattiatasolla. Liikekehittelyä tehdään ryhmän tarpeiden mukaan. Lisämaustetta tunneille saadaan seuran jumppavälineistöstä kuten; kepit, kuminauhat, pikkupallot, fitballit, lötköpötköt jne... Tarvitset mukaan oman jumppamaton ja mielellään kevyet tossut.

 

Voima ja liikkuvuus *

Tunnit sisältävät kokonaisvaltaisesti koko kehoa kuormittavia lihaskuntoliikkeitä sekä nivelten liikkuvuutta lisääviä liikkeitä. Lihaskuntoa kohotetaan käyttämällä vastuksena oman kehon painoa. Nivelten liikkuvuutta lisätään ja pidetään yllä liikkeillä, jotka tehdään nivelten ääriasentoihin asti, mutta lempeästi omaa kehoa kuunnellen. Tunnit sisältävät joogasta tuttuja liikkeitä, mutta niitä tehdään soveltaen, eikä joogasta tarvitse olla aiempaa kokemusta. Tunnit eivät sisällä hyppyjä eivätkä askelsarjoja. Ne sopivat kaikenikäisille ja -tasoisille kuntoilijoille.

 

Yoga Flex ™ *

Yoga Flex harjoittelulla lisäät liikkuvuutta sekä kehosi hyvää oloa. Harjoittelun tavoitteena on rentoutuminen, virkistyminen, luonnollinen hengitys, liikkuvuuden ja kehonhallinnan lisääminen. Liikkuvuusliikkeiden alkuasennot ovat helppoja ja joogasta tuttuja. Tunnilla tehdään sekä dynaamisia että staattisia harjoituksia. Jokainen tekee harjoitukset itseään varten omien voimien ja liikkuvuuden sallimissa rajoissa, omaa hengitystä kuunnellen. Rentouttava tunti sopii kaikille.